Населення в умовах радіаційної аварії

                        Загальні положення

     7.22. При виникненні  комунальної  радіаційної  аварії  окрім
термінових  робіт  щодо стабілізації радіаційного стану (включаючи
відновлення контролю над джерелом) мають бути одночасно  здійснені
заходи, спрямовані на:
     (а) зведення до мінімуму  кількості  осіб  з  населення,  які
зазнають аварійного опромінення;
     (б) запобігання чи зниження індивідуальних і колективних  доз
опромінення населення;
     (в) запобігання чи зниження рівнів радіоактивного забруднення
продуктів харчування,  питної води, сільськогосподарської сировини
і сільгоспугідь,  об'єктів довкілля (повітря, води, грунту, рослин
тощо), а також будівель і споруд.
     7.23. Протирадіаційний захист населення в умовах  радіаційної
аварії    базується    на    системі    протирадіаційних   заходів
(контрзаходів),  які практично завжди  є  втручанням  в  нормальну
життєдіяльність    людей,    а    також    у   сферу   нормального
соціально-побутового,  господарського і культурного функціонування
територій.
     7.24. При плануванні і реалізації  втручань,  спрямованих  на
мінімізацію  доз  і чисельності осіб з населення,  які потрапили у
сферу дії аварійного опромінення, слід керуватися трьома головними
принципами  протирадіаційного  захисту в умовах радіаційної аварії
(див. розділ 1, п.1.10).

                        Види контрзаходів

     7.25. Усі захисні контрзаходи,  які застосовуються  в  умовах
радіаційної аварії поділяються на прямі і непрямі.
     До прямих відносяться контрзаходи, реалізація яких призводить
до  запобігання  чи  зниження індивідуальних і/або колективних доз
аварійного опромінення населення.
     До непрямих   відносяться   усі  види  контрзаходів,  які  не
призводять  до  запобігання  індивідуальних  і   колективних   доз
опромінення населення, але зменшують (компенсують) величину збитку
для здоров'я*,  пов'язаного з цим аварійним опроміненням.  Непрямі
контрзаходи в НРБУ-97 не розглядаються.
_______________
* До непрямих контрзаходів,  зокрема,  належать ті, які спрямовані
  на підвищення якості життя  населення,  яке  зазнало  аварійного
  опромінення:  введення  соціально-економічних і медичних пільг і
  грошових компенсацій, покращення якості харчування та ін.

     7.26. У залежності від масштабів і фаз радіаційної аварії,  а
також від рівнів прогнозних аварійних доз опромінення контрзаходи*
умовно поділяються на термінові, невідкладні і довгострокові.
_______________
* З цього пункту і надалі під терміном "контрзаходи' слід розуміти
  "прямі контрзаходи".

     (а) До термінових відносяться  такі  контрзаходи,  проведення
яких  має  за  мету  відвернення  таких рівнів доз гострого та/або
хронічного опромінення осіб з  населення,  які  створюють  загрозу
виникнення радіаційних ефектів, що виявляються клінічно.
     (б) Контрзаходи   кваліфікуються   як  невідкладні,  якщо  їх
реалізація спрямована на відвернення детерміністичних ефектів.
     (в) До  довгострокових  належать  контрзаходи,  спрямовані на
відвернення доз   короткочасного   або   хронічного   опромінення,
значення    яких,    як   правило,   нижче   порогів   індукування
детерміністичних ефектів.
     У Додатку  5  подано  розподіл  різних  видів контрзаходів за
фазами радіаційної аварії.

                            Втручання

     7.27. Основою  для  прийняття  рішення  стосовно  доцільності
(недоцільності)  проведення того чи іншого  контрзаходу є оцінка і
порівняння  збитку,   завданого   втручанням,   викликаним   даним
контрзаходом,   з   користю   для   здоров'я,   за  рахунок  дози,
відвернутої цим втручанням.
     7.28. Кількісними   критеріями,  які  забезпечують  виконання
вимог п.7.27, є регламенти третьої групи:
     (а) рівні втручання;
     (б) рівні дії.
     7.29. Рівень втручання  виражається  у  термінах  відвернутої
дози,  тобто  дози,  яку  передбачається  відвернути  за  час  дії
контрзаходу, пов'язаного з цим втручанням.
     Рівні дії є похідними величинами від рівнів втручання.   Вони
визначаються у вигляді таких показників радіаційної ситуації,  які
можуть бути виміряні:  потужність поглинутої  дози  в  повітрі  на
відкритій місцевості,  об'ємна активність радіонуклідів в повітрі,
концентрації  їх  в  продуктах  харчування,   щільність   випадінь
радіонуклідів   на   грунт  та  ін.,  при  перевищенні  яких  може
розглядатися питання про проведення втручання.
     7.30. При реалізації контрзаходу,  як правило,  відвертається
не вся доза від даного аварійного джерела, а деяка її частина, так
що   зберігається   залишковий   (невідвернутий)  рівень  дози.  В
процедурі оптимізації залишковий  рівень  має  відповідати  деякій
дозі   опромінення,   запобігання  якої  даним  контрзаходом  стає
неприйнятним тому, що суттєво збільшується збиток.
     7.31. Величина відвернутої дози,  яка відповідає, усередненій
для  усієї  популяції,  яка  опромінюється  внаслідок  радіаційної
аварії  дозі.  а  не  дозі  найбільш  опромінених  осіб.*   Проте,
величина  прогнозованої  дози  для  найбільш  опромінених  осіб  з
населення не повинна перевищувати таких значень,  при яких можливі
гострі клінічні прояви радіаційних уражень (таблиці Додатка 7).
______________
* Термін "критична група"  не  використовується  в  системі рівнів
  втручання і рівнів дії.

                     Виправданість втручання

     7.32.   У   відповідності   з   принципами   виправданості  і
оптимізації  будь-яке  втручання,  пов'язане  з  цим контрзаходом,
може бути кваліфіковано як:
     (а) невиправдане,
     (б) виправдане,
     (в) безумовно виправдане.
     7.33. Втручання   є   невиправданим,   якщо   величина   дози
відвернутої внаслідок такого втручання менше рівня, визначеного як
найнижча межа виправданості*.  Межі виправданості відповідає  така
величина  відвернутої  дози,  при  якій  користь  від  проведеного
контрзаходу дорівнює величині  завданого  цим  втручанням  збитку.
_______________
* Далі вживається скорочено: "межа виправданості"

     7.34. Усі   рішення   щодо   доцільності   чи   недоцільності
проведення  того  чи  іншого  контрзаходу  базуються на порівнянні
величин  відвернутої  даним  контрзаходом   дози   з   відповідним
значенням  межі  виправданості.  Через те,  що на практиці подібні
порівняння у більшості випадків мають проводиться оперативно і  на
основі  тих  показників  радіаційної  обстановки,  які можуть бути
виміряні,  значення цих  показників  порівнюються  з  відповідними
рівнями дії.
     7.35.  Втручання кваліфікуються як безумовно виправдані, якщо
значення   відвернутої  дози  настільки  великі,  що  користь  для
здоров'я  від  подібних  втручань безумовно перевищує той сумарний
збиток, яким ця акція супроводжується.
     7.36.  Безумовно  виправданими  терміновими  втручаннями слід
вважати  такі,  при  реалізації  яких  величина  відвернутої  дози
відповідає  тим  рівням  опромінення,  що  можуть викликати гострі
клінічні   прояви   променевого   ураження:   променевої  хвороби,
променевих   опіків   шкіри,  радіаційних  тиреоідітів  та  ін.  В
таблицях   Додатку   7   наведено   значення   рівнів  безумовного
термінового втручання при гострому і хронічному опроміненні.
     7.37. Між  найнижчою   межею   виправданості   втручання   (і
відповідних їм рівнями дії) - з одного боку, і рівнями безумовного
втручання - з іншого,  знаходяться такі значення відвернутих  доз,
при яких введення контрзаходу потребує процедури оптимізації. Хоча
всі ці контрзаходи виправдані,  розгляд рішення про їх  проведення
(чи  непроведення) є важливим і абсолютно необхідним кроком,  який
включає  врахування   усіх   видів   збитку   при   різних   видах
контрзаходів.

    Рівні втручання та рівні дії для термінових і невідкладних
                           контрзаходів

     7.38. До термінових і невідкладних протирадіаційних  захисних
заходів гострої фази аварії належать:
     - укриття населення;
     - обмеження у режимі поведінки (обмеження часу перебування на
відкритому повітрі);
     - евакуація;
     - фармакологічна профілактика опромінення  щитовидної  залози
радіоактивними  ізотопами  йоду з допомогою препаратів стабільного
йоду (йодна профілактика);
     - тимчасова  заборона  вживання  окремих продуктів харчування
місцевого виробництва і використання води з місцевих джерел.
значення рівнів втручання  та/або  рівнів  дії  для  різних  типів
невідкладних контрзаходів наведені в таблиці Д.8.1, Додатку 8.
     7.39. Рішення   про   проведення  термінових  і  невідкладних
захисних  заходів  мають  бути  прийняті  не  лише  з  урахуванням
поточного   стану   радіаційної  ситуації,  але,  у  першу  чергу,
базуватися  на  прогнозі  її  розвитку  у  зв'язку  з  очікуваними
аварійними   викидами   і   скидами,   а   також  з  використанням
гідрометеорологічних прогнозів.
     7.40. Основні організаційні і технологічні характеристики,  а
також  перелік  і  розміри  ресурсів,  необхідних  для  проведення
термінових і невідкладних втручань (включаючи укриття, евакуацію і
йодну профілактику) мають бути визначені у  відповідних  аварійних
планах (Додаток 5). Такі плани мають бути заздалегідь підготовлені
для сценаріїв гіпотетичних комунальних аварій різного масштабу.
     Плани повинні містити також значення рівнів  втручання і дій,
встановлені даним розділом  НРБУ-97  (і  Додатками  до  нього).  В
аварійні плани  слід  також включити значення рівнів дії для таких
контрзаходів,  як вилучення і заміна різних продуктів харчування і
питної води.
     7.41. В  умовах  гострого  дефіциту  продуктів  харчування  і
питної  води  чи  будь-яких  інших  складних соціально-економічних
обставин можуть бути  використані  більш  високі  рівні  дії,  ніж
наведені   в   таблиці   Додатку  8,  для  вилучення  радіоактивно
забруднених продуктів харчування  і  питної  води.  Проте  подібні
рішення    мають    бути   обгрунтовані   застосуванням   процедур
виправданості і  оптимізації  втручання  і  узгоджені  з  органами
Державного санітарно-епідеміологічного нагляду.

          Рівні втручання і рівні дії для довгострокових
                           контрзаходів

     7.42. До довгострокових контрзаходів (Додаток 8),  які можуть
здійснюватися і на ранній, і на пізній фазах аварії, належать:
     (а) тимчасове відселення;
     (б) переселення (на постійне місце проживання);
     (в) обмеження  вживання  радіоактивно  забруднених   води   і
продуктів харчування;
     (г) дезактивація територій;
     (д) різноманітні сільськогосподарські контрзаходи;
     (е) інші контрзаходи (гідрологічні,  включаючи протиповеневі,
обмеження,   пов'язані  з  лісокористуванням,  полюванням,  рибною
ловлею та ін.).
     7.43. Сільськогосподарські,     гідротехнічні     та     інші
індустріально-технічні контрзаходи повинні розглядатися лише після
повного    завершення    аварійного   радіоактивного   забруднення
території, включаючи водойми, з урахуванням результатів детального
радіаційного моніторингу.
     7.44.  В  аварійних планах (Додаток 5) мають бути передбачені
і  детально визначені усі умови для такого втручання, як тимчасове
відселення (і повернення) людей, включаючи:
     (а) рівень втручання для подібного протирадіаційного заходу;
     (б) умови відселення людей,  включаючи необхідні  транспортні
ресурси, місця розміщення людей на період тимчасового відселення;
     (в) система  інформування  населення  про  час  відселення  і
передбачуваний час їхнього повернення;
     (г) система охорони їх власності;
     (д) система   компенсацій   завданого   внаслідок  відселення
збитку;
     (е) вимоги  до  структури  і  обсягу радіаційно-дозиметричних
даних, необхідних для прийняття рішення про тимчасове відселення.
     7.45. Та частина аварійного плану, яка розглядає можливості і
умови переселення людей, має включати основні умови переселення:
     (а) чисельні   значення   рівнів  втручання  (величина  дози,
відвернутої переселенням);
     (б) максимальну     тривалість     тимчасового    відселення,
перевищення якої робить доцільним переселення  людей  на  постійне
місце проживання;
     (в) систему  обов'язкового  інформування  і  консультацій   з
людьми  та/або  представницькими  органами того населеного пункту,
жителів якого планується переселити на постійне місце проживання;
     (г) комплекс  гарантій,  відносно компенсації матеріального і
соціально-психологічного збитку, пов'язаного з переселенням;
     (д) вимоги  до  структури  і  обсягу радіаційно-дозиметричних
даних, необхідних для прийняття рішення про переселення.
     7.46. Необхідно  вжити  всі  заходи  для отримання оцінок доз
опромінення,  яке  зазнали  особи  з  населення,  за   період   до
проведення втручання,  а також оцінок доз прогнозного опромінення,
якщо прийнято рішення про відмову від  будь-якого  довгострокового
контрзаходу. Результати цих оцінок мають бути загальнодоступними.
     7.47. Оцінки доз  повинні  базуватися  на  результатах  усієї
доступної  інформації  і постійно уточнюватися з отриманням нових,
уточнених та/або розширених даних радіаційного моніторингу.

                       Припинення втручання

     7.48. Будь-який   довгостроковий    контрзахід    має    бути
призупинений,   коли   оцінки  доз  показують,  що  подальше  його
продовження   невиправдане,   оскільки   величина   невідвернутого
залишкового рівня дози виявляється нижче прийнятного.
     НРБУ-97 встановлює  наступний  залишковий прийнятний сумарний
рівень зовнішнього і внутрішнього опромінення:
     а) 1 мЗв за рік для хронічного опромінення тривалістю  більше
10 років;
     б) 5 мЗв сумарно за перші два роки;
     в) 15 мЗв сумарно за перші 10 років.
     Ці значення повинні  враховуватись  при  визначенні  розмірів
(границь) зони аварії (комунальної).

       8. Радіаційно-гігієнічні регламенти четвертої групи

     8.1. Регламенти   цієї  групи  спрямовані  на  зменшення  доз
хронічного опромінення  людини  від  техногенно-підсилених  джерел
природного походження.
     8.2. Протирадіаційний захист в умовах хронічного  опромінення
базується   на   системі  заходів  (контрзаходів),  які  завжди  є
втручанням у життєдіяльність людини  чи  сферу  господарського  та
соціально-побутового функціонування території.
     8.3. Підставою для рішення про доцільність проведення того чи
іншого  контрзаходу є оцінка та порівняння користі для здоров'я за
рахунок відвернутої даним втручанням дози,  та шкоди, що може бути
заподіяна цим втручанням при реалізації контрзаходу.
     8.4. Кількісними критеріями,  що забезпечують виконання вимог
п.8.3 є:
     (а) рівні втручання,
     (б) рівні дій.
     Рівні втручання  виражаються  у  термінах  відвернутої  дози,
тобто дози,  яку передбачається відвернути за час дії контрзаходу,
що пов'язаний з втручанням.
     Рівні дій виражаються в термінах таких показників радіаційної
ситуації, які можна вимірювати, зокрема:
     - ефективної питомої активності (Аеф) природних радіонуклідів
у мінеральній сировині та будівельних матеріалах;
     - потужності     поглиненої     в    повітрі    дози    (ППД)
гамма-випромінювання;
     - середньорічної     еквівалентної    рівноважної    об'ємної
активності (ЕРОА) ізотопів радону в повітрі приміщень  та  робочих
місцях;
     - питомої активності природних радіонуклідів у питній воді;
     - питомої  активності  природних  радіонуклідів у мінеральних
добривах;
     - питомої  активності  природних  радіонуклідів  у  виробах з
порцеляни, фарфору та глини:
     - питомої  активності  природних  радіонуклідів у мінеральних
барвниках.
     8.5. У випадку,  коли перевищується відповідний рівень дій на
конкретному  об'єкті  (джерелі  питного  водопостачання,  будівлі,
сировині  чи  продукції та ін.),  втручання планується на підставі
визначення структури та  величини  всіх  складових  сумарної  дози
опромінення від техногенно-підсилених джерел природного походження
з  подальшою  процедурою  оптимізації  контрзаходу  по   зменшенню
сумарної  дози  опромінення.  Ймовірно  можуть траплятися випадки,
коли  оптимальний   контрзахід   для   зменшення   сумарної   дози
опромінення  буде  спрямований не на джерело,  що перевищує рівень
дій, а на інше техногенно-підсилене джерело природного походження.

     8.6. Рівні дій.
     8.6.1. Ефективна  питома активність природних радіонуклідів у
будівельних матеріалах та мінеральній сировині.
     (а) Величина    ефективної   питомої   активності   природних
радіонуклідів у будівельних  матеріалах  та  мінеральній  сировині
визначається  як зважена сума питомих активностей радію-226 (Аца),
торію-232 (Ать) і калію-40 (Ак) за формулою:
              Аеф = АRa + 1,31 х А Тh + 0,085 х Аk,

де 1,31 і 0,085  - зважуючі коефіцієнти для торію-232 і калію-40
                   відповідно по відношенню до радію-226.
     (б) Коли величина Аеф в будівельних матеріалах та мінеральній
сировині нижче або дорівнює 370 Бк/кг в ступені -1, то вони можуть
використовуватись для   всіх   видів   будівництва   без  обмежень
(I клас).
     (в) Будівельні  матеріали та мінеральна сировина,  в яких Аеф
вище 370 Бк/кг в ступені -1,  але нижче або дорівнює 740  Бк/кг  в
ступені -1 (II клас), можуть бути використані:
     - для промислового будівництва;
     - для будівництва шляхів.
     (г) Будівельні матеріали та мінеральна сировина,  в яких  Аеф
перевищує 740  Бк/кг  в ступені -1,  але нижче,  або дорівнює 1350
Бк/кг в ступені -1 (III клас),  можуть бути використані  наступним
чином:
     в межах населених пунктів:
     - для будівництва підземних  споруд,  покритих  шаром  грунту
товщиною понад 0.5 м, де виключено тривале перебування людей*;
___________________
* з часом перебування менше 0.5 тривалості робочого дня

     поза межами населених пунктів:
     - для будівництва шляхів;
     - для спорудження гребель;
     - для спорудження інших об'єктів з  малим  часом  перебування
людей.
     (д) Для матеріалів,  що мають естетичну цінність величина Аеф
не повинна перевищувати 3700 Бк/кг в ступені -1.  Використання  їх
для  внутрішнього  та зовнішнього оздоблення об'єктів громадського
призначення,  за виключенням дитячих закладів,  та для зовнішнього
оздоблення  цокольних частин житлових будинків може бути дозволене
на підставі окремих регламентів,  затверджених головним  державним
санітарним  лікарем  України,  або особою,  якій надано відповідні
повноваження.
     (г) Наведені значення Аеф відносяться до усереднених  значень
в  межах покладів корисних копалин,  дільниці,  відвалу або партії
матеріалу, який використовується.
     8.6.2 Потужність    поглиненої    в    повітрі   дози   (ППД)
гамма-випромінювання в повітрі будинках та приміщеннях.
     (а) Встановлені    рівні    дій   ПГЩ   розповсюджуються   на
гамма-випромінювання, сформоване за рахунок  активності  природних
радіонуклідів, включаючи природний радіаційний фон.
     (б) ППД   всередині   приміщень   будівель   та  споруд,  які
проектуються,  будуються та  реконструюються  для  експлуатації  з
постійним  перебуванням  людей*  рівень  дій становить 4,4 нГр/с в
ступені -1 (30 мкР/год в ступені  -1),  включаючи  компоненту  від
природного  фонового  опромінення.
_____________
* В  межах  даного документу до приміщень з постійним перебуванням
  людей відносяться житлові приміщення, а також приміщення дитячих
  закладів, санаторно-курортних га лікувально-оздоровчих закладів.

     (в) ППД   всередині   приміщень   будівель   та  споруд,  які
експлуатуються  з  постійним  перебуванням   людей,   рівень   дій
становить   7,3   нГр/с  (50  мкР/год  в  ступені  -1),  включаючи
компоненту  від  природного  радіаційного  фону,  за   виключенням
дитячих,  санаторно-курортних та оздоровчо-лікувальних закладів де
рівень дій відповідає п.8.6.2 (б).

     8.6.3. Середньорічна    еквівалентна    рівноважна    об'ємна
активність (ЕРОА) ізотопів радону в повітрі будівель.
     (а) В  приміщеннях  будівель  та  споруд,  які  будуються  та
реконструюються  для  експлуатації з постійним перебуванням людей,
рівень дій для середньорічної ЕРОА радону-222 в повітрі  становить
50 Бк/м в ступені -3,  середньорічної ЕРОА радону-22  (торону) - 3
Бк/м в ступені -3.
     (б) Рівень  дій  для  середньорічної  ЕРОА  радону-222 в зоні
дихання  в  повітрі  приміщень,  які  експлуатуються  з  постійним
перебуванням  людей  становить  100 Бк/м в ступені -3;  а для ЕРОА
радону-220 (торону) - 6 Бк/м в ступені -3, за виключенням дитячих,
санаторно-курортних  та  оздоровчо-лікувальних  закладів де рівень
дій відповідає п.8.6.3 (а).
     (в) При   перевищенні   наведених   рівнів   дій   проведення
контрзаходів     для     дитячих,      санаторно-курортних      та
оздоровчо-лікувальних  закладів,  а  також громадських приміщень є
обов'язковими: для житлових приміщень - тільки  за згодою власника
житла. При цьому останнім повинна бути надана повна інформація про
дози опромінення та ризики для здоров'я.
     (г) Якщо середньорічну сумарну ЕРОА радону-222 та радону-220,
після проведення протирадонових заходів  неможливо  знизити  нижче
рівня  400  Бк/м  в  ступені -3 (рівень дій безумовно виправданого
втручання),  то  прийняття  рішення  про  подальші  дії   належить
відповідним   державним   органам,  порядок  яких  регламентується
окремим документом.
     8.6.4 Питома активність природних радіонуклідів у воді джерел
господарчо-питного водопостачання.
     Рівні дій    для     природних     радіонуклідів     джерелах
господарчо-питного водопостачання становлять:
     для 222Rn -100 Бк/кг в ступені -1;
     для Урану  (сумарна  активність  природної суміші ізотопів) -
1 Бк/кг в ступені -1;
     для 226 Ra - 1 Бк/кг в ступені -1;*
     для 228 Ra - 1 Бк/кг в ступені -1.
____________________
* При  типовому  природному співвідношенні активності 238U до 234U
  рівному 2,  то 1 1 Бк/кг в ступені -1  відповідає  приблизно  20
  мкг/кг в ступені -1.

     У разі  використання  води   артезіанських   свердловин   для
господарчо-питного     водопостачання    або    реалізації    води
артезіанських та  інших  джерел  через  торговельну  мережу  кожне
джерело  (свердловина  або  група свердловин,  що використовуються
одночасно) повинно мати паспорт радіаційної якості води,

     8.6.5    Питома    активність   природних   радіонуклідів   у
мінеральних добривах.
     (а) Для добрив,  що не пилять (гранульованих) рівень  дій  по
сумі питомих активностей урану-238 та торію-232  -  1,9  кБк/кг  в
ступені -1.
     (б) Для добрив, що пилять (негранульованих), окрім додержання
умови   п.8.6.5 (а),   рівень  дій  по  сумі  питомих  активностей
торію-230 та торію-232 - 1,9 кБк/кг в ступені -1.
     8.6.6. Активність  природних   радіонуклідів   у   глиняному,
порцеляно-фаянсовому та скляному посуді побутового призначення.
     Рівень дій   по   ефективній   питомій  активності  природних
радіонуклідів у готовому  виробі  з  фаянсу,  порцеляни,  скла  та
виробів з тини визначається за формулою:
              Аеф = А Ra + 1,31 х А Th + 0,085 х Ак,

де 1,31, 0,085 - зважуючі  коефіцієнти по відношенню до  радію-226
                 для  торію  і  калію відповідно,  і становить Аеф
                 більше 370 Бк/кг в ступені -1.

     8.6.7. Питома   активність    природних    радіонуклідів    у
мінеральних барвниках.
     Рівень дій повинен задовольняти наступним умовам:
           А U,Ra + 1,31 А Th = 1400 Бк/кг в ступені -1,

де А U,Ra - ефективна питома активність урану-238 (чи радію-226) і
            торію-232 в рівновазі з іншими  членами  уранового  чи
            торієвого ряду;
            1,31 -   зважуючий   коефіцієнт   по   відношенню   до
            радію-226.

     8.7. Вимоги   до   протирадіаційного   захисту   людини   від
техногенно-підсилених джерел природного походження на виробництві.
     8.7.1. Рівні  дій  для   окремих   радіонуклідів   природного
походження в повітрі виробничих-приміщень складають:
     - ППД на робочому місці - 7,3 нГр/с в ступені -1) (50 мкР/ч в
ступені -1);
     - середньорічна  ЕРОА  радону-222  в повітрі приміщення - 300
Бк/м в ступені -3;
     - середньорічна ЕРОА радону-220 (торону) в повітрі приміщення
- 20 Бк/м в ступені -3.
     Рівні дій  для  окремих радіонуклідів природного походження у
виробничому  пилу  приміщень  з  умови   радіоактивної   рівноваги
радіонуклідів уранового та торієвого сімейств складають:
     - активність урану-238 і торію-232 в  рівновазі  з  дочірніми
продуктами   розпаду   у   виробничому  пилу  повинні  відповідати
формулам:
                  А U = 28/f кБк/кг в ступені -1,
                  А Th =24/f кБк/кг в ступені -1,

де f - безрозмірний    коефіцієнт,    що    чисельно      дорівнює
       середньорічній  загальній  запиленості   повітря   в   зоні
       дихання, мг/м в ступені -3.

     8.7.2. Для  окремих  виробництв  чи робочих місць,  рівні дій
визначаються  на  підставі  атестації  робочих  місць  відповідних
підприємств    чи    технологій.    Затвердження    таких   рівнів
дій проводиться  затвердженням   головним   державним   санітарним
лікарем України, або особою, якій надано відповідні повноваження.

    9. Звільнення практичної діяльності чи джерел іонізуючого
       випромінювання в рамках практичної діяльності від
       регулюючого контролю

     9.1. Практична     діяльність    чи    джерела    іонізуючого
випромінювання  в  рамках  практичної   діяльності   можуть   бути
звільнені  від  регулючого  контролю,   якщо  регулюючими органами
одержано  обгрунтовану  аргументацію,  що   джерела   відповідають
критеріям  звільнення,  визначеним  у  цьому  розділі,  або рівням
звільнення,  що визначаються регулюючими органами  на  основі  цих
критеріїв звільнення.
     9.2. Загальними принципами звільнення  практичної  діяльності
чи   джерел   іонізуючого   випромінювання   в  рамках  практичної
діяльності від регулюючого контролю є:
     а) дози   опромінення   для   осіб,   обумовлені  звільненими
практичною діяльністю  чи   джерелами   повинні   бути   достатньо
низькими, щоб не викликати необхідності в їх регулюванні;
     б) колективні  дози   опромінення,   обумовлені   звільненими
практичною   діяльністю   або  джерелами  повинні  бути  достатньо
низькими,  щоб  не  вимагати  регулюючого  контролю  за  більшості
обставин;
     в)  звільнені  види  практичної діяльності та джерела повинні
бути   безпечні,   тобто   з  низькою  імовірністю  несприятливого
розвитку  подій, можуть призвести до порушення вимог пунктів а) та
б).
     9.3.  Звільнення  практичної діяльності чи джерел іонізуючого
випромінювання  в  рамках  практичної  діяльності  від регулюючого
контролю може бути як повним, так і обмеженим.

                         Повне звільнення

     9.4. Практична     діяльність    чи    джерела    іонізуючого
випромінювання  в  рамках  практичної   діяльності   можуть   бути
звільнені   регулюючим   органом   від  регулюючого  контролю  без
подальшого  розгляду  (повне  звільнення),  якщо  вони   одночасно
відповідають   за   всіх   можливих  реальних  обставин  наступним
критеріям звільнення:
     а) річна  ефективна  доза  від  усіх  шляхів  опромінення для
будь-якої людини за рахунок звільненої  практичної  діяльності  чи
джерела не перевищує 10 мкЗв-рік в ступені -1;
та
     б) річна   колективна   ефективна   доза   від   усіх  шляхів
опромінення за рахунок звільненої практичної діяльності чи джерела
не повинна перевищувати 1 люд.- Зв.рік в ступені -1, або внаслідок
оптимізації  протирадіаційного  захисту доведено,  що звільнення є
найкращим рішенням.
     9.5. Згідно   з  критеріями,  викладеними  в  пп.9.2  і  9.4,
наступні джерела в рамках практичної діяльності  звільняються  без
подальшого розгляду від регулюючого контролю:
     а) радіоактивні   речовини,   що  використовуються  в  рамках
практичної діяльності, для яких або активність даного радіонукліду
в  них  у  будь-який  момент часу,  або його питома активнісіть не
перевищують  рівнів  звільнення,   які   визначаються   ОСПУ   (за
виключенням випадків, зазначених в п.9.7);
     б) пристрої для генерування іонізуючого  випромінювання,  які
схвалені  регулюючим  органом  для  використання  без  регулюючого
контролю.
     9.6. Якщо  джерело  та/або  практична діяльність звільняється
від регулюючого контролю,  то автоматично від регулюючого контролю
звільняються всі види викидів,  скидів та відходів, що пов'язані з
даним джерелом чи практичною діяльністю.
     9.7. Для   визначених  регулюючим  органом  видів  практичної
діяльності контроль може здійснюватися на рівнях,  нижчих за рівні
звільнення.

                       Обмежене звільнення

     9.8. Обмежене   звільнення   (звільнення   від  певних  видів
регулюючого контролю) практичної діяльності  чи  джерел  в  рамках
практичної  діяльності  дозволяється регулюючими органами за умов,
які визначаються регулюючими органами.
     9.9. Детальні   вимоги   щодо  порядку  звільнення,  а  також
детальний  перелік   умов,   за   яких   здійснюється   звільнення
встановлюється  окремим  документом,  що розробляється регулюючими
органами.

                                         Додаток 1

         Перелік публікацій МКРЗ та основних міжнародних
           наукових праць, покладених в основу НРБУ-97

     1. МКРЗ. Публикация 30. Пределы поступления радионуклидов для
работающих с радиоактивными веществами  в  открытом  виде.  -  М.:
Энергоатомиздат, 1983. - 60 с.
     2. МКРЗ.  Публикация 38. Схемы распада радионуклидов. Энергия
и интенсивность излучения. В 2 ч. - М.: Энергоатомиздат, 1987.
     3. ICRP Publikation 56. Age-Dependent Doses to Members of the
Public from  Intake  of Radionuclides:  Part 1.- Oxford:  Pergamon
Press, 1989.-122 p. (Публікація МКРЗ N 56, Вік-залежні дози осіб з
населення від надходження радіонуклідів. Частина 1).
     4. ICRP   Publikation   60.   Radiation   protection    1990:
Recommendations  of  the  International Cjmmission on Radiological
Protection (ICRP) - New York: Pergamon Press, 1991. - 197 p. (МКРЗ
Публікація   N   60   -   Рекомендації   Міжнародної   комісії   з
радіологічного захисту 1990 р.).
     5. ICRP  Publikation  63.  Principles  for  intervention  for
Protection of the Publik in a radiological Emergency.  - New York:
Pergamon Press, 1991. (Публікація МКРЗ N 63, Принципи втручань для
захисту населення при радіологічних надзвичайних обставинах).
     6. МКРЗ  Публикация  N  65.  Защита  от  радона-222  в  жилых
помещениях и на рабочих местах.- М.: Энергоатомиздат, 1995.- 78 с.
     7. ICRP   Publikation   66.  Human  Respiratory  Tract  Model
Radiological Protection.-   Oxford:   Pergamon,    1994.-482    p.
(Публікація МКРЗ  N  66,  Модель  респіраторного  шляху людини для
радіологічного захисту).
     8. ICRP Publikation 67. Age-Dependent Doses to Members of the
Public from  Intake  of  Radionuclides:  Part  2.  Ingestion  Dose
Coefficients.- Oxford:  Pergamon,  1993.-166 p. (Публікація МКРЗ N
67, Вік-залежні   дози   осіб   з   населення   від    надходження
радіонуклідів. Частина 2. Дозові коефіцієнти для надходження).
     9. ICRP Publikation 69. Age-Dependent Doses to Members of the
Public  from  Intake  of  Radionuclides:  Part  3.  Ingestion Dose
Coefficients.- Oxford:  Pergamon,  1995.-74 p.  (Публікація МКРЗ N
69,   Вік-залежні   дози   осіб   з   населення   від  надходження
радіонуклідів. Частина 3. Дозові коефіцієнти для надходження).
     10. ICRP  Publikation  71.  Age-Dependent Doses to Members of
the Public from Intake of Radionuclides:  Part 4.  Inhalation Dose
Coefficients.- Oxford:  Pergamon,  1995.-405 p. (Публікація МКРЗ N
71,  Вік-залежні   дози   осіб   з   населення   від   надходження
радіонуклідів. Частина 4. Дозові коефіцієнти для інгаляції).
     11. Cristy M.,  eckerman K.F.  Specific Absorbed Fraction  of
Energy at    Various    Ages   from   Internal   Photon   Sources.
ORNL/TM-8391/V1-7.- Oak  Ridge:  Oak  Ridge  National  Laboratory,
1987. (Питома  поглинена  фракція  енергії  для  різних  віків від
внутрішніх фотонних джерел).
     12. Международные  основные  нормы безопасности для защиты от
ионизирующих излечений  и  безопасного   обращения  с  источниками
излучения. Серия  изданий  по  безопасности N 115.- Вена:  МАГАТЭ,
1997.- 382 с.
     13. Intervention   Criteria   in   a   Nuclear  or  Radiation
Emergency: Safety Series N 109 - Vienna:  IAEA,  1994.  -  119  p.
(Критерії для  втручань  в  ядерних  та  радіаційних  надзвичайних
обставинах).
     14. Критерії   для   прийняття   рішень  про  заходи  захисту
населення у випадку аварії ядерного реактора  (Затв.МОЗ  СРСР  від
16.05.1990 р.).- М.: 1990.- 16 с.
     15. Likhtariov I., Kovgan L., Novak D., Vavilov S., Jacjb P.,
Herwig G., Paretzke H. Effective doses due to extermal irradbation
from the Chernobyi accident for  different  population  groups  of
Ukraine // Health Phys.  70(1).- 1996.  - 87-98 p. (Ефективна доза
від зовнішнього опромінювання від Чорнобильської аварії для різних
груп населення України).
     16. Likhtariov I.,  Kovgan L.,  Vavilov S.,  Gluvchimsky  R.,
Perevoznikov O.,  Litvinets L.,  Anspaugh L., Kercher J., Bouvblle
A. Internal exposure from the ingestion of foods  contaminated  by
137Cs after   Chernobyi   accident.   Report  1.  Geeneral  model:
ingestion doses and countermeasure effectiveness for the abults of
Rovno Odlast of Ukraine // Health Phys. 70(3).- 1996. - 297-317 p.
(Внутрішнє  опромінювання  від  споживання  продуктів  харчування,
забруднених 137Cs  після  аварії  на  ЧАЕС.  Доповідь 1.  Загальна
модель. Дози  від   внутрішнього   надходження   та   ефективність
контрзаходів для дорослих Рівненської області України).
     17. Nuclear Power:  Accidental releases - practical  guidance
for public  health  action  // WHO Regional Publication,  European
Series N 21.  - Copenhagen, 1987.- 47 p. (Ядерна енергія: Аварійні
викиди - практичне керівництво для дій по охороні здоров'я).
     18. Per  Jensen  H.,  Belyaev  S.,  Demin  V.,  Rolevich  I.,
Likhtariov I., Kovgan L., Bariakhtar V. Management of contaminated
terrbtories -  Radiological  principles  and   practice   //   The
radiological conseguences  of the Chernobyl accident.  Proceedings
of the first international conference Minsk,  18-22 March 1996 y.-
Minsk, 1996.-  325-338  p.  (Управління забрудненими територіями -
радіологічні принципи та практика).

Назад Оглавление Далее